Gemeente
Amsterdam

De Stem van Oost

De stemperiode is afgelopen

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

De stemperiode is afgelopen

Meer verkeersveiligheid en woongenot rondom de scholen aan het Galileiplantsoen

Door Johannes de Boer
3 november 2018
De Stem van Oost   |   21 november 2018 10:50

De eerste verkennende bespreking heeft plaatsgevonden in de stadsdeelcommissievergadering van het gebied Watergraafsmeer van dinsdag 20 november 2018.

Doel is om de verkeersveiligheid rondom basisscholen te verbeteren en de toevoer van (groot) verkeer buiten de woonwijk te houden.

Geacht stadsbestuur. 

Dit idee is ontstaan door de enorme toestroom van kinderen en ouders te zien op het kruispunt Galileiplantsoen en Radioweg in de ochtend en middag waarbij er tal van onveilige situaties ontstaan met ook (groot) vrachtverkeer. 
Bij mij riep dit de vraag op of het nodig is dat er zoveel en zulk groot (vracht)verkeer over het Galileiplantsoen rijdt. Daarbij kom ik tot de conclusie dat het goed anders kan waarbij naar mijn idee minder knelpunten, minder onveiligheid en meer woongenot ontstaat zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van deze aspecten elders. Tevens zie ik veel ruimte voor innovatieve projecten op deze plek die te combineren zijn met onderwijs. 

De situatie en factoren:
-3 grote basisscholen dicht aan het galileiplantsoen. De 5MW met ruim 600 leerlingen, de WSV met ruim 430 leerlingen, de Lidwina 540 leerlingen en dan nog een middelbare school de Mavo. Dit veroorzaakt rond de schooltijden een enorme verkeersdrukte met overal kinderen waarbij veel mensen het Galileiplantsoen over steken. 
- opvallend groot vrachtverkeer over het Galileiplantsoen met ook best veel gewoon verkeer richting en van de Indische buurt. 
- geparkeerde autos en mooi groen met bomen wat het overzicht niet vergroot op het Galileiplantsoen. 
- een tweetal haakse bochten voordat onder het spoor door kan worden gegaan met veel onveiligheid. 
- bocht bij de Archimedesweg reeds verbreed ivm vaker botsingen met geparkeerde auto's door vrachtwagens. 

Hoe zou het beter kunnen?
- leidt het (groot) verkeer over de Kruislaan en de Carolina MacGillavrylaan
- creëer op termijn een verbinding tussen de doodlopende Caroline MacGillavrylaan en het Voorlandpad danwel een directe op-/afrit naar de A10 vanaf de Carolina MacGillavrylaan, dit ontlast weer de Kruislaan
- de Kruislaan is een veel overzichtelijkere weg met naar mijn idee veel minder kans op ongelukken. Deze loopt ook niet direct langs scholen. Eventueel kan de overgang Radioweg/Kruislaan iets verbeterd worden omdat hier wel overstekend verkeer naar de sportvelden is. 
- Maak woonerf of 30 km zone van de Galileiplantsoen. Eventueel het fietspad naar 1 kant van de weg brengen. Aan de even kant van de Galileiplantsoen ontstaat hier ruimte voor minder steen, opnieuw meer regenopvang/groen. 

Wat is de winst?
- veel meer verkeersveiligheid rondom (basis)scholen
- (groot) verkeer zoveel mogelijk uit de bebouwde kom houden
- mogelijke verfraaiing van het Galileiplantsoen, welke al op de renovatielijst staat 
- mogelijkheden zijn het Galileiplantsoen als het "Rainproof Amsterdam' project van Watergraafsmeer te zien: het regenwater verzamelpunt van de Watergraafsmeer 
- als je verder doordenkt: maak er een innovatieve strook van met "Rainproof Amsterdam''  en nodig de kinderen uit om hier te komen leren
- denk aan mogelijke interactie/samenwerking met 'Meerenergie' voor stadswarmte project

Nadelen?
- de busverbinding: hier iets op verzinnen, laten bestaan of omleiden

Zelf vind ik dit een erg goed idee. Echter verwacht ik niet dat het mij lukt veel tijd vrij te maken voor het werven van stemmen. 
Mocht dit idee door het gebrek aan aandacht/stemmen niet besproken worden dan zou ik iemand van u willen uitnodigen om samen met mij tussen 8.00 en 9.00 uur te komen kijken op de kruising Radioweg met het Galileiplantsoen. De koffie krijgt u van mij. 

Met vriendelijke groet

Locatie

“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!

Argumenten

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.

Argumenten voor

Sandra Verkruisen | 9 november 2018 22:40

Sterkte argumenten. Mijn kinderen steken dagelijks zelf vier keer de archimedesweg over en ondanks dat ik zelf woon aan de C macGillavrylaan pleit ik al langer voor het opengooien van de tunnel aan het einde ervan en maken van de op en afrit naar de ring.

Reageren
Roland Oude Ophuis | 15 november 2018 21:31

De oversteek Frankeweg ter hoogte van de Linnaeushof meenemen in planvorming. Bij uitgaan van Lidwinaschool is er een onoverzichtelijke situatie bij de oversteek, mede omdat verkeer richting Middenw moet wachten voor de verkeerslichten en weer optrekt. Hierdoor is verkeer van rechts moeilijk te zien en ontstaan ingewikkelde situaties voor fietsers, zeker als verkeer van links voorrang verleent. Tel hierbij op de auto’s, ouders die kinderen ophalen, vanuit de Linnaeushof de Frankeweg op rijden.

Reageren
Peer Van der Loo | 15 november 2018 21:42

Het is inderdaad een onoverzichtelijk traject. Ook het smalle fietspad zorgt 's ochtend voor spannende momenten op de kruising.
Omleiding via de kruislaan steun ik niet.
Deze sluiproute is al erg druk. (Vooral in de donkere wintertijd ivm sport en schaatsbaan.)
Regelmatig zijn er aanrijdingen op de oversteekplaatsen.
De verbinding Caroline MacGillavrylaan en het Voorlandpad lijkt mij de meest efficiënte oplossing. Ook om de drukte van de S113 aan te pakken. (Dit plan ligt er toch al?)

Reageren
Inge den Boer | 4 november 2018 11:46

...want ik zie dagelijks levensgevaarlijke situaties op de straten rond de scholen hier in de buurt.

Reageren
Helga Van Gelder | 4 november 2018 20:50

Wanneer dit plan doorgaat, moet er op de kruislaan wel veiliger plekken komen om over te steken naar de sportvelden.

Reageren
Sandra reijnders | 5 november 2018 09:40

Veiligheid voor de basis scholen ligt vooral bij de ouders die een totale verkeers opstopping veroorzaken omdat ze de kinderen voor aan de deur met de auto willen parkeren, auto's op hoeken parkeren zodat er een on overzichtelijke straat overblijft.
Dan het openbaar vervoer omleiden is helemaal onzinnig kinderen gaan 5 dagen in de week naar school dat zijn een paar pieken en dan moet een hele buurt vrachtauto vrij openbaar vervoer vrij wat is straks het volgende, helemaal auto vrij maken?

Reageren
Marie Rietdijk-Nijpels | 15 november 2018 20:45

Ook bij de oversteek van de wethouder frankeweg en het linnaeushof zie ik bijna dagelijks zeer gevaarlijke verkeerssituaties.
De afrit vd A10 richting voorland moet benut gaan worden. Haal het zware vrachtverkeer uit de woonwijk.

Reageren
Cornelis Bouter | 16 november 2018 13:53

Ik ben voor het aanpakken van de verkeersveiligheid in de Watergraafsmeer. Omleiding via Kruislaan steun ik echter niet. In Park de Meer wonen veel kinderen die naar deze basisscholen gaan, en zij steken over bij Kruislaan/Radioweg. Dit oversteekpunt is misschien nog wel gevaarlijker dan Galileoplantsoen, omdat laatstgenoemde nog een stoplicht heeft vlakbij de Mont. school. Op de Kruislaan zie ik meer ongelukken. Beste oplossing is Voorland tunnel! De aansluiting ligt er, alleen de tunnel nog!?

Reageren
A.M. (Ida) Bleeker | 17 november 2018 13:52


Snel die route verbeteren. De hele watergraafsmeer lijdt onder het feit dat de destijds geplande en toegezegde afrit van de A10 naar Sciencepark om vage redenen ooit niet is afgemaakt. Bewoners Middenweg en Kruislaan lijden precies zo van zwaar en veel verkeer. Verkeer op Kruislaan is al enorm toegenomen sinds de ontwikkeling van het Sciencepark. NU is die aansluiting A10 en Sciencepark nodig.Galileï plns en Kruislaan moeten samenwerken. Veilig bereik sportpark, ijsbaan en NS station meewegen

Reageren
H. Lichteveld | 4 november 2018 21:40

Ik ben voor omdat ik dagelijks via het Galileiplantsoen naar mijn werk fiets en geregeld getuige ben van gevaarlijke verkeerssituaties en bijna-ongelukken.

Reageren
Alexander de Graaff | 4 november 2018 10:25

Door drukte durf ik mij kind (10 jaar) nu nog niet alleen naar school te laten gaan.

Reageren
Eva Van Vuuren | 4 november 2018 13:59

De bocht Archimedesweg bij het spoorviaduct is levensgevaarlijk, zeker voor kinderen die vanaf de Carolina MacGillavrylaan komen.

Reageren
Monique Zoetekouw | 4 november 2018 21:51

Ik ben het hier mee eens maar val wel over opmerking tav bomen en groen. Laat die staan. En laat vooral al die ouders die hun kinderen met de auto naar de WSV komen brengen, voor gevaarlijke situaties en opstoppingen in de straten zorgen, op de fiets komen. Zij zijn degenen die daarna voor het vele verkeer en de files richting Middenweg zorgen. Begin bij het begin en pak de oorzaak aan ipv alleem de symptomen .

Reageren
Annemarie Geerling | 4 november 2018 23:40

Volgens mij wordt er niet gerept over het verminderen van het groen: integendeel zelfs!

Tamara Van Breugel | 5 november 2018 21:45

Ik ben voor, omdat we afgelopen maand twee keer fikse schade aan onze auto hebben gehad, door voorbijrijdend vrachtverkeer. Vrachtwagens die niet onder het viaduct bij het sciencepark kunnen, worden door de route planner omgeleid via de Radioweg. Dit levert levensgevaarlijke situaties op met o.a. lopende, spelende en fietsende kinderen.

Reageren
Rosanne Heijbroek - van Asperen de Boer | 6 november 2018 21:24

middenin een zeer kinderrijke en groene buurt deze weg onnodig druk bereden wordt door veel en groot verkeer, dat niet Middenmeer als bestemming heeft, en op verschillende andere, logischere, efficiëntere en bovenal veiligere manieren naar de eindbestemming geleid kan worden. Naar mijn idee moet de discussie nu niet teveel gaan over de vraag voor welke oplossing(en) gekozen zou worden, maar willen we vooral dat dit in gemeenteraad/stadsdeel besproken wordt en er actie wordt genomen.

Reageren
Inez Polak | 10 november 2018 10:52

want ik zie dagelijks gevaarlijke situaties, ook overigens bij de kruising van het Galileiplantsoen met de Linnaeusparkweg. Maak het hele gebied een 30 km zone.

Reageren
helena Timisela | 15 november 2018 13:53

Het gaat hier om de veiligheid en die hoort nummer 1 prioriteit te zijn. Niet pas wat gaan doen als het kalf al verdronken is. Gewoon nu aanpakken voordat er daadwerkelijk grote ongelukken gebeuren.

Reageren
Martijn Schilstra | 15 november 2018 14:19

Ik ben voor, ik onderschrijf de genoemde argumenten. Maar kijk dan ook naar verschillende oversteken Kruislaan (niet alleen thv Radioweg!) want veel kinderen naar sportvelden en nu een soort racebaan.

Reageren
Vincent van | 23 november 2018 11:22

Middenweg staat ook veel vast met file, veel bouwverkeer. Waarom wordt tunnel naar Sciencepark niet afgebouwd? Scheelt al veel verkeer dat helemaal niet door Oost hoeft. Graag hiervoor lobbyen bij centrale stad. Scheelt ook veel uitlaatgassen elke avond en ochtend. Bovendien ligt de weg er al, gaat alleen om het tunneltje bij het hockeyveld.

Reageren
Carlien Booij | 24 november 2018 00:01

Ook ik durf mijn kinderen niet alleen naar school, sportvelden of vriendjes te laten fietsen vanwege de verkeersdrukte, zwaar verkeer en onoverzichtelijke verkeerssituaties in de wijk. Het realiseren van een op- en afrit naar de A10 via het Voorzandpad lijkt me laaghangend fruit. Dit zorgt voor meer spreiding van autoverkeer op de drukste momenten van de dag op de Wethouder Frankeweg, Kruislaan en Middenweg. Neem je verantwoordelijkheid Stadsdeelbestuurders; zorg voor veiligheid en leefbaarheid!

Reageren
Carlien Booij | 24 november 2018 00:26

Extra woningen = meer verkeer

Annemarie Geerling | 4 november 2018 23:38

Naast alles wat al genoemd is (eens!) - bij de uitgang Amperéstraat, vlakbij de bocht naar Archimedesweg, ontbreekt ook voor de automobilist het overzicht om de weg op te draaien door de onhandig geplaatste vuilniscontainer die het zicht blokkeert.

Reageren
Willemijn Koert | 15 november 2018 17:30

Mijn kinderen gaan hier ook naar school!

Reageren
Cees Rustenhoven | 16 november 2018 10:04

Ik ben voor, want het oversteken bij het Gallileiplantsoen is erg gevaarlijk. Auto's en bussen stoppen niet altijd voor de zebrapaden en er is veel schoolgaand verkeer. Omleiden via Kruislaan lijkt me beter. Daar is de drukte met name in het weekend en niet door de week...

Reageren
Carola Tromp | 16 november 2018 10:09

Het veiliger maken van ook de andere oversteekplaatsen is noodzakelijk. Vooral die bij de Middenweg/Linnaeushof.

Reageren
Femke Lanser | 16 november 2018 11:05

Er wonen in deze wijk veel kinderen die veilig naar school moeten kunnen fietsen. Hoe vaak hoor je niet dat een auto te snel heeft gereden na een ongeluk. Anwoord is HET GEBEURD TE VAAK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Reageren
Marie Rosenkrantz Lindegaard | 17 november 2018 01:57

ik heel vaak gevarlijke situaties mee maken op weg naar school met mijn drie kinderen. Er wordt veel te druk gereden op Galileiplantsoen.

Reageren
Zamir Sheikh | 17 november 2018 03:26

het gaat hier om het bevorderen van de veiligheid van onze kinderen.

Reageren
Carolijn Gabreels | 17 november 2018 15:00

Ik ben voor omdat dit inderdaad een gevaarlijk punt is om met mijn kinderen over te steken. Laat staan als wij er al ouders niet bij zijn

Reageren
Kim van der Heijden | 17 november 2018 16:38

Ik ben voor;
Ik jaren met mijn kind heb meegefietst omdat ik de oversteek naar Lidwina hof onveilig is. Er is onvoldoende overzicht en er is veel verschillend verkeer op de middenweg waardoor een oversteek in een keer moeilijk is en kinderen met fietsen tussen het verkeer stil staan.

Reageren
Joeri Boom | 18 november 2018 13:56

... omdat ik te vaak gevaarlijke situaties heb gezien rond 5MW door zwaar vrachtverkeer. Vrachtauto's horen niet thuis in een woonwijk - we kennen allemaal de dodelijke truck-ongelukken. Mijn dochters durf ik in deze situatie niet zelfstandig naar school te laten fietsen. Veel te gevaarlijk. Ik ben het ermee eens dat ook een grote rol ligt bij ouders die hun kind per auto naar school brengen. Ideetje: kom op tijd, parkeer je auto in een rustige straat en ga lopen. Ik steun dit plan!

Reageren
Niels Gulveren | 18 november 2018 23:49

Ik ben voor, het plan zorgt voor meer veiligheid. Het oversteken is levens gevaarlijk en auto’s rijden vaak veel te hard over de wethouder franken. Ik ben hier tijdens oversteken wethouder / Linneausparkweg met mijn kinderen al meerdere keren bijna overreden tijdens oversteken zebra pad. Verbeter ook dit deel!

Reageren
Mimouna El Hajjioui | 19 november 2018 10:21

Meer veiligheid voor de ( schoolgaande) kinderen

Reageren
Rezi van Lankveld | 21 november 2018 10:02

De Wethouder Frankenweg lijkt voor veel auto's een racebaan. Er wordt regelmatig niet gestopt voor een zebrapad, of op het laatste moment vanuit hoge snelheid.
Elke dag weer spannend met zoveel kinderen die over moeten steken. Kinderen kunnen geen fout maken, want dan gaat het mis, dat is heel veel gevraagd voor kinderen die zelfstandig willen worden. Het vele vrachtverkeer maakt het ook nog eens heel onoverzichtelijk. Het zou een verademing zijn als er iets aan gedaan kan worden.

Reageren
Oncko Stuiveling | 23 november 2018 15:17

Ik sluit me bij Inge den Boer aan

Reageren
Marcel Zwaal | 24 november 2018 00:01

De verkeersdruk op Galileiplantsoen is onaccepabel. Verplaatsing naar de Kruislaan zal qua veiligheid iets verbeteren maar de einige structurele verbetering is aansluiting van Sciencepark op de A10. Daar zijn de laatste 5 jaar veel woniningen bij gekomen en het is vrij onlogisch dat dit voor de verkeerscapaciteit geen aanpassing zou vergen. Het is tijd om de consequenties van meer woningen onder ogen te zien.

Reageren
M ilvaSilva | 24 november 2018 08:24

Ik ben voor dit plan:mijn kinderen gaan op een gegeven moment op de fiets naar school,dan is de huidige situatie te risicovol. Echter,ik ben stellig tegen het idee dat zoveel Watergraafsmeren hebben:de kortzichtige gedachte datouders diehun kinderen brengen de fiets moeten pakken ipv de auto.Wat ik persoonlijk storendvindt is de vanzelfsprekendheid van deze gedachte. Niet iedereen heeft een fiets, of een bakfiets,kan fietsen en/of durft het aan of fietst daarna naar t werk (en heeft dus haast).

Reageren
MJ Wijnia | 24 november 2018 09:18

Omleiden naar de Kruislaan is echt geen optie. Die is al heel druk. Het wordt echt dringend tijd voor een op- en afrit naar de A10 via het Voorzandpad om het Galileiplantsoen, de Kruislaan en Middenweg te ontlasten. Nieuwe oprit is hoognodig nu er woningen bij blijven komen.

Reageren
Paul Rump | 26 november 2018 00:34

Ook de overgang van de Linneausparkweg ter hogte van de Wethouder Frankeweg is vaak chaotisch en gevaarlijk

Reageren
Liselotte van Wickeren | 29 november 2018 11:23

Vooral het zebrapad net na de kruising erg gevaarlijk is, een drukke overgang waar veel kids oversteken, maar waar auto's geen zebrapad verwachten en hard optrekken na het stoplicht.

Reageren
Margreet Huizing | 1 december 2018 13:17

Ik ben voor want vind het belangrijk dat het veilig is voor de kinderen die naar school gaan en dus die weg moeten oversteken.

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.
Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.

Argumenten tegen

Jelmer Bontekoning | 5 november 2018 19:09

Tegen want kruislaan is al superdruk. Er komt daar met nog meer verkeer een te hoge concentratie fijnstof op één plek. Daarnaast teveel verkeer in combi met sportclubs en in de winter met name de jaap edenbaan. Enige optie verkeer via zeeburgereiland of een nieuwe afrit.

Reageren
Domingo Regalado van Os | 20 november 2018 12:10

Dit is het verplaatsen van ‘eigen’ problemen naar andere plekken waar mensen wonen en recreëren die daar niet op zitten te wachten. Langs de Kruislaan is veel sportverkeer met kinderen en aan de MacGillavrylaan wonen ook mensen. Er is op de Kruislaan ook een tunnel waar niet al het vrachtverkeer onderdoor kan. Daarbij zitten de huidige routes goed in elkaar als het gaat om spreiding van drukte. Ik vind de ouders die kinderen met de auto brengen voor meer gevaar zorgen. Daar lees ik niets over.

Reageren
Marcel Zwaal | 24 november 2018 21:13

We hebben het hier over veel te veel verkeer dat alleen door de buurt naar de A10 kan rijden. Jouw oplossing is om ouders met de fiets te laten gaan? Denk je echt dat dat de oplossing van het probleem is?

Annemarie Geerling | 26 november 2018 23:43

Die ouders rijden niet in al die vrachtwagens! Maar het is wel zo dat het het drukst is rond schoolopening, daarna valt het wel mee. Maar de hele dag door is het Galilieiplantsoen een soort racebaan, en er zitten, naast het vrachtverkeer, regelmatig malloten bij die de bocht om scheuren. De kruising bij de Radioweg: te breed en onovezichtelijk en noem zo maar op. Er is hier zeker winst te behalen, het is goed hieraan aandacht te besteden!!!!

Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.